Vad är Google Search Console?
Om du är en företagare som vill satsa på din hemsida, förbättra din sökmotoroptimering och få fler och potentiella kunder att hitta till din hemsida, så är Google Search Console ett av de viktigaste verktygen.
Kortfattat är Google Search Console ett verktyg från Google som hjälper dig att förstå hur din hemsida syns på Google och hur den kan förbättras för att synas mer. Verktyget finns på webben och du behöver ett Google-konto (med en Gmail-adress) för att registrera dig och koppla ihop din hemsida med Google Search Console.
Det är ett rätt enkelt verktyg med mycket guidning, så du behöver inte vara någon webbexpert för att få ut något från det.
Först och främst handlar Google Search Console om synlighet, och synlighet är avgörande för ditt företags framgång online.
Varför ska jag använda Google Search Console?
Det finns flera bra anledningar till varför du som småföretagare ska ha koll på Google Search Console.
- Koll på din synlighet: Verktyget hjälper dig att förstå hur bra din hemsida syns i Googles sökresultat. Ju högre upp din sida är, desto mer syns den, och det är här potentiella kunder kan hitta dig.
- Undvika tekniska problem: Om det finns tekniska problem på din hemsida kan det göra att Google inte visar den så högt. Till exempel om den inte är optimerad för mobil. Det kan du få reda på i Google Search Console så att du kan åtgärda det.
- Förstå dina besökare: Du kan se vad folk har sökt på när din hemsida visas på Google, och när någon har besökt din hemsida. Det hjälper dig att veta vad dina kunder letar efter och vad du bör fokusera på.
Vad kan jag se i Google Search Console?
I Google Search Console kan du hitta olika information om hur din hemsida syns på Google:
- Indexering: Det handlar om hur många sidor på din hemsida som Google har lagt märke till och lagt till i sitt "register". Du kan kontrollera att Google har indexerat alla viktiga sidor som du vill visa upp för besökare - och att eventuella dolda sidor inte dyker upp på Google.
- Exponeringar och klick: Du kan se hur många gånger som din hemsida har visats i olika sökningar på Google och hur många gånger någon har klickat sig in till din hemsida.
- Söktermer: Du kan även se vad folk har sökt på när din hemsida har visats i sökningar och när någon har klickat sig in på din hemsida. Det här är guldgruvan för att anpassa ditt innehåll och göra det mer relevant för dina potentiella kunder.
- Position i sökresultatet: Är du en sushirestaurang i Södertälje kanske du har som mål att din hemsida ska visas överst om någon söker på "sushi södertälje". I Google Search Console kan du se din genomsnittliga position på specifika sökord och se hur det förändras över tid.
- Problem som behöver lösas: Google Search Console fungerar som din hemsidans hälsokontroll. Det upptäcker och rapporterar tekniska problem som kan påverka hur din hemsida syns i sökresultaten. Du får tips om hur du kan åtgärda det.
Men Google Analytics då? Skillnaden mellan Google Search Console och Google Analytics.
Det är lätt att blanda ihop Google Search Console med Google Analytics, men de är faktiskt olika verktyg som kompletterar varandra:
- Google Search Console fokuserar på din hemsidas synlighet i Googles sökresultat och tekniska aspekter av din hemsida. Det ger dig tips och råd om hur du kan synas mer så att du får besökare till din hemsida.
- Google Analytics hjälper dig att förstå vem som faktiskt kommer in på din hemsida och vad de gör när de är där. Det är en avancerad statistikmätare som ger dig en övergripande bild av dina besökares beteende.
Hur skaffar jag Google Search Console?
Att komma igång med Google Search Console är rättså enkelt:
- Gå till Google Search Console.
- Tryck på "Starta nu".
- Logga in med ditt Google-konto eller skapa ett om du inte redan har ett.
- Klicka på "Lägg till en egendom" och följ anvisningarna när Google vill verifiera att det är du som äger hemsidan. Det kan göras på olika sätt, till exempel genom att lägga in en kodsnutt på hemsidan. Då kan du kan eventuellt behöva be om lite hjälp från din webbdesigner eller den som skapade din hemsida.
När du har kommit igång, kommer du att ha en kraftfull hjälpreda för att göra din hemsida mer synlig på Google och attrahera fler potentiella kunder.
Lycka till!